KAS IR ČIPTŪNINGS
Čiptūnings ir jēdziens, kas nozīmē automašīnas motora vadības bloka programmas labošanu, lai mainītu motora un agregātu standarta parametrus.
Čiptūnings jaudas palielināšanai ir saistīts ar dažiem riskiem: garantijas zaudēšanu, samazinātu dzinēja, pārnesumkārbas un citu vienību resursus. Pēc čiptuninga veikšanas ir nepieciešama biežāka regulēta tehniskā apkope un tehnisko šķidrumu nomaiņa.
Galvenais čiptūninga mērķis ir automašīnas jaudas palielināšana. Čiptūningu bieži izmanto arī, lai samazināt degviela patēŗiņu tā augsto izmaksu dēļ. Čiptūnings var tikt piemērots standarta rūpnīcā ražotajam transportlīdzeklim, neveicot konstrukciju un sistēmas elementu uzlabošanu un modernizāciju. Tadā gadījumā automašīnas jaudu ierobežos sērijveida detaļu iespējas un resursi. Griezuma momenta jaudas palielināšana pilnībā ir atkarīga no motora modeļa, tā konstrukcijas īpašībām, nepieciešamajiem vadības sistēmas elementiem, piemēram, degvielas sūkņa, iesmidzinātājiem utt.
Tirgū ir milzīgs daudzums motora un transmisijas mehāniskās noregulēšanas piedāvājumu - detaļas un komponenti ar uzlabotiem parametriem, resursiem, veiktspēju, lai novērstu vājos konstrukcijas momentus un iegūtu maksimālu transportlīdzekļa jaudu. Lietojot mehānisko tūningu, čiptūnings ir nepieciešams, lai koriģētu vadības bloka programmu un mainītu darbības režīmu, parametrus vai mehānisko / elektronisko komponentu komplektu. Tā, piemēram, var uzlikt iesmidzinātājus ar lielāku veiktspēju vai uzstādīt jaudīgāku turbokompresoru, pārslēgties uz cita veida degvielu utt. Instalējot gāzes iekārtas, ir vajadzīgs čiptūnings, jo optimālais gāzes degvielas aizdedzes laiks ievērojami atšķiras no benzīna degvielas aizdedzes laika. Aizdedzes laika korekcija ir iespējama tikai mainot motora vadības programmas kalibrēšanu.
Viena no čiptūninga jomām ir rūpnīcas kļūdu labošana daudzu ražotāju programmās, it īpaši lētu automašīnu segmentā. Lielākā daļa ražotāju instalē vadības programmas ar vidējām vērtībām un neņem vērā degvielas īpašības, klimatiskās īpašības utt., kā arī saistībā ar skābekļa sensoru sabrukšanu un katalītisko neitralizatoru iznīcināšanu.
Čiptūninga atslēgas punkts ir kontrolieru programmu rediģēšana. Lielākā daļa uzņēmumu, kas piedāvā čiptūningu. nosūta nolasītos failus citiem uzņēmumiem, kas specializējas to rediģēšanā. Čiptūninga rezultāts ir atkarīgs no programmas rediģēšanas speciālista kvalifikācijas un pieredzes, kuram savukārt ir jāsaprot motora darbība, tā rezerves un vājās vietas. Rediģēšanai parasti izmanto īpašo programmatūru, lai atrastu un atveidotu kalibrēšanas datu tabulas grafiskā formā. Vienlaicīgi ar rediģēšanu tiek pārrēķinātas programmas kontrolsummas, kuras tiek izmantotas, lai kontrolētu tās integritāti. Šāda līmeņa programmatūra ir ārkārtīgi dārga, un tai esot nepieciešami pastāvīgi atjauninājumi un uzlabojumi. Lielākā daļa uzņēmumu piedāvā iepriekš iegādātu, “pārbaudītu” programmaparatūru bez nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, bez materiāltehniskās bāzes, lai rediģētu un analizētu no cita uzņēmuma iegādātu programmaparatūru. Bieži vien šādiem uzņēmumiem pat nav atbilstošas aparatūras, lai lasītu un rakstītu kontroliera programmu. Šī pieeja nav pieņemama čiptūningam!
Čiptūnings, lai palielinātu turbokompresoru un atmosfēras (bez turbīnas) piedziņas dzinēju jaudu, ir ļoti atšķirīgs, jo tiek izmantotas dažādas rezerves. Regulējot atmosfēras dzinēja režīmus, tiek pielāgoti aizdedzes un degvielas padeves raksturlielumi, kuru dēļ ir iespējams panākt griezuma momenta un jaudas pieaugumu diapazonā no 8-15%. Dzinējiem ar turbokompresoru jaudas pieaugums galvenokārt tiek panākts, paaugstinot gaisa spiedienu, un tas var sasniegt 30–40% no sākotnējās vērtības. Pēc programmas labošanas, jaudas palielināšanai, parasti samazinās degvielas patēriņš, pretēji viedoklim, kas ir izveidojies, pateicoties nekvalificēto speciālistu darbībām.
Čiptūninga rezultāts ir atkarīgs no rūpnīcas vadības programmas darbības efektivitātes. Ja ražotājs standarta programmā ir iekļāvis motora un agregātu augsto efektivitāti, jaudas izvadi, tad papildus čiptūnings nedos īpašo rezultātu vai, ja tā netiks veikta pareizi, tas izraisīs motora nodilumu un degvielas patēriņa palielināšanos. Ja ražotājs nav programmā iekļāvis visas iespējas, kuras motors var atklāt, tad čiptūnings radīs jūtamu jaudas pieaugumu.
Dažādu marku un modeļu motoru čiptūnings var dot pilnīgi atšķirīgus rezultātus, atkarībā no ražotāja politikas attiecībā uz automašīnas jaudas īpašībām. Ja čiptūninga rezultāts nav apmierinošs, ir jāpievēršas motora tehniskajām vienībām un jāveic mehāniskas darbības ar motora detaļām un komplektiem.